Aiemmin listasin (perustuen lukemiini teksteihin) mitä kaikkea junamatkalle olisi hyvä ottaa mukaan.
Matkalle lähtöön on aikatarkalleen kaksi kuukautta aikaa, ja lopultakin olen tehnyt joitakin hankintoja. Matkarepun ostin jo aiemmin.
Minulla on jostakin syystä äärimmäisen vaikea lähteä kiertämään kauppoja. Shoppailu kun ei ole se minun juttu. Onneksi on olemassa nettikaupat.
Sain tuossa joku aika sitten lahjaksi pari lahjakorttia ja päätin käyttää lahjakortin junamatkahankintoihin. Ensimmäinen 50 €:a on käytetty ja Matkavaruste -nimisestä nettikaupasta matkareppu täyttyy:
-Silmälapuilla
- Lentosukilla
- Toilettilaukulla
- Matkahammasharjasetillä
- Luottokorttisuojalla
- Matkapeilillä
Tammikuussa ostin Muji:n alennusmyynnistä matkalaukun sisääntarkoitettuja pussukoita. Ne oli testissä pari viikkoa sitten kotimaanjunamatkalla ja kätevästi kyllä sai toiseen omat vaatteet (ne pienimmät, jotka on aina väärässä paikassa kuten sukat ja alkkarit) sekä poikani lähes koko vaatetuksen. Lähteekö nuo mukaan jää nähtäväki. Aloin miettimään, että suljettavat pakastepussit voisivat hoitaa samanasian ja silloin voisi tehdä päiväkohtaisia sukka-alushousu-paita -settejä.
Matkaliput & dokumentit
- Lentoliput (Helsinki-Vladivostok) - kirjoitettu
- Junalippu (Vladivostok-Moskova-Helsinki) - kirjoitettu
- Viisumi - todistus vakuutusyhtiöltä OK, valokuva Ok, Passi Ok
- Passi - uusittu
- Kopiot kaikista tärkeistä dokumenteista (Passi, Viisumi, matkaliput, varaustiedot)
Vaatteet: Rennot & mukavat
- Alusvaatteet
- Sukat
- Lentosukat (koneeseen) - tilattu
- Yöpuku
- T-paitoja
- Huppari
- Flip-flop / sandaalit / hotellitohvelit
- Rennot housut esim.verkkarit
Elektroniikka
- Kamera
- Muistikortti - yksi, ehkä pitää hankkia toinenkin
- Puhelin
- Läppäri/tabletti
- Laturit (kamera, kännykkä,läppäri/tabletti)
- Vara-akku / Power bank - tutkittu vaihtoehtoja
- Jatkojohto
- USB-jakaja
Tarvikkeita:
- Korkkiruuvi, avaaja (monitoimiveitsi)
- Muovi- tai metallimuki
- Muoviset tai metalliset ruokailuvälineet (esim. lusikka-haarukka)
- Ruokatermari / Korkea reunainen kannellinen rasia (esim. pakasterasia)
- Kahvi-/teetermari
- Syöntiastia (syvä)
- Tiskiharja + pesuaine
- Makuupussin sisälakana (esim. silkkinen tai puuvillainen)
- Taskulamppu
- Rahavyö tai vastaava säilytyspussi
- Vessapaperia
- Kosteuspyyhkeitä / wet swipe
- Käsidesi
- Ensiapupakkaus
- Hygienia tuotteet (deodorantti, hammasharja ja -tahna, saippua, yms.)
- Kuivashampoo
- Peili - tilattu
- Pyyhe
- Naulaan ripustettava hygienia pussi - tilattu
- Korvatulpat (Camun blogista napattu vinkki: nauhalliset tulpat, jotka saa kiinni paitaan varustesulkurenkaalla)
- Hiusharja
- Unimaski / Silmälaput - tilattu
- Juomapullo
- Rinkka tai matkalaukku - hankittu matkareppu
- Päiväreppu tai kangaskassi yms. pieni pussukka
- Packing cubet (tällaiset löytyy) tai mini grip -pussit vaatteiden/tarvikkeiden pakkaamista ja löytymistä helpottamaan
- Lääkkeet (särky, yms.)
- Maitohappobakteerit
- Jotain pientä (esim. suklaa) tarjottavaksi uusille tuttaville ja junaemännille/-isännille
Ruoka:
- Rahaa (pienenä)
- Eväitä (välipalapatukkaa, pähkinöitä, nuudeleita, yms.)
Ajantappo:
- Kirjat
- Muistiinpano vehkeet (kyniä, paperia, päiväkirja yms.)
- Pelikortit
- Kuulokkeet
- Kartta / opaskirja - joulupukki toi
sunnuntai 3. helmikuuta 2019
sunnuntai 27. tammikuuta 2019
Mielessä pyörii Trans-Siperia...
2 Kuukautta ja 8 päivää. Sitten alkaa matkani kohti Vladivostokia.
Vaikka olen varmalla mielin, silti välillä mielessäni hävähtää epämääräisiä ajatuksia: Ehdinkö, muistanko, pärjäänkö.
Lento- ja junalipusta on kummastakin tullut vahvistus. Ne minulla jo on. Viisumin hankinta aiheuttaa minulle eniten levottomuutta, vaikka viisumin hankin matkanjärjestäjän kautta. Vaikka itse en tee fyysistä työtä, eli käy anomassa viisumia, pitää minun toki hankkia tarvittavat dokumentit.
Vakuutusyhtiöltä sain tarvittavan dokumentin. Passin on uusittu kuuden kuukauden sisällä, joten voin käyttää samaa valokuvaa, kuin passissa. Enää pitäisi toimittaa hakemus ja passi matkanjärjestäjälle. Olenkohan unohtanut jotain? Onko vakuutusyhtiön paperi riittävä? Ehdinkö ajoissa.
Entä mitä otan mukaan matkalle? Kestääkö nykyinen puhelimeni vai pitäisikö hankkia joku kakkosluuri, jossa olisi kestävämpi akku? Power bank? Millaisia on pistorasiaan laitttavat jakorasiat? Olihan siellä sama jännite kuin meillä? Adapteri?
Mitä ruokaa tarvitsen mukaan? Kumpi olisi ravinteikkaampaa ja maistuvampaa: Nuudelit vai couscous? Ja kumpi helpompi kuljettaa? Mitä muuta? Säilykkeitä? Onko järkeä raahata mukana ruokatermosta vai riittääkö muovikipot?
Laitanko matkarepun ruumaan vai käsimatkatavaroiksi? Jos ruumaan, näenkö laukkua ennen junamatkan alkamista? Jos käsimatkatavaraksi, eihän tavaran määrä ylity? Millaisen päivärepun otan? Lainaanko poikani kerhoreppua vai ostanko vartavasten uuden?
Paljonko tarvitsen käteistä matkalle? Oliko niin, että vasta Venäjällä voin vaihtaa vai saako sittenkin vaihdettua jo Suomessa? Onko Moskovan kentällä fiksua vaihaa käteistä vai vasta sittenkin Vladivostokissa? Entä jos luottokorttini ei toimi tai kone imaisee sen? Paljonko varaan käteistä euroina?
Niin paljon mielessä... Pitäisi varmaan alkaa tekemään junamatkan eteen konkreettisia asioita.
Vaikka olen varmalla mielin, silti välillä mielessäni hävähtää epämääräisiä ajatuksia: Ehdinkö, muistanko, pärjäänkö.
Lento- ja junalipusta on kummastakin tullut vahvistus. Ne minulla jo on. Viisumin hankinta aiheuttaa minulle eniten levottomuutta, vaikka viisumin hankin matkanjärjestäjän kautta. Vaikka itse en tee fyysistä työtä, eli käy anomassa viisumia, pitää minun toki hankkia tarvittavat dokumentit.
Vakuutusyhtiöltä sain tarvittavan dokumentin. Passin on uusittu kuuden kuukauden sisällä, joten voin käyttää samaa valokuvaa, kuin passissa. Enää pitäisi toimittaa hakemus ja passi matkanjärjestäjälle. Olenkohan unohtanut jotain? Onko vakuutusyhtiön paperi riittävä? Ehdinkö ajoissa.
Entä mitä otan mukaan matkalle? Kestääkö nykyinen puhelimeni vai pitäisikö hankkia joku kakkosluuri, jossa olisi kestävämpi akku? Power bank? Millaisia on pistorasiaan laitttavat jakorasiat? Olihan siellä sama jännite kuin meillä? Adapteri?
Mitä ruokaa tarvitsen mukaan? Kumpi olisi ravinteikkaampaa ja maistuvampaa: Nuudelit vai couscous? Ja kumpi helpompi kuljettaa? Mitä muuta? Säilykkeitä? Onko järkeä raahata mukana ruokatermosta vai riittääkö muovikipot?
Laitanko matkarepun ruumaan vai käsimatkatavaroiksi? Jos ruumaan, näenkö laukkua ennen junamatkan alkamista? Jos käsimatkatavaraksi, eihän tavaran määrä ylity? Millaisen päivärepun otan? Lainaanko poikani kerhoreppua vai ostanko vartavasten uuden?
Paljonko tarvitsen käteistä matkalle? Oliko niin, että vasta Venäjällä voin vaihtaa vai saako sittenkin vaihdettua jo Suomessa? Onko Moskovan kentällä fiksua vaihaa käteistä vai vasta sittenkin Vladivostokissa? Entä jos luottokorttini ei toimi tai kone imaisee sen? Paljonko varaan käteistä euroina?
Niin paljon mielessä... Pitäisi varmaan alkaa tekemään junamatkan eteen konkreettisia asioita.
sunnuntai 6. tammikuuta 2019
Tahkon kesä 2019
Kuten aiemmin kirjoittelin, päätimme ottaa koko perheen reissukohteeksi Tahkon Pohjois-Savossa.
Tahko on ennestään tuttu talvilomakohteena, koska siellä tuli käytyä laskettelemassa yläasteikäisenä läheisen sijainnin ansiosta. Mutta mitä voi Tahkolla tehdä heinäkuun alussa? Siis muutakin kuin tappaa itikoita paljussa kylpiessä?
Frisbeegolf: Tuttu laji jo vuosien takaa. Samalla voi huitoa niitä itikoita.
Paintball: Koskaan ei ole tullut kokeiltua, mutta kertahan tuo olisi ensimmäinenkin. Jos yhtä hyvä kesä kuin viime vuonna, tässä tulee satavarmasti kuuma!
Geokätköily: Tätäkin tuli muutama vuosi sitten harrastettua. Uuteen puhelimeen ei tullu asennettua geo-apsia, mutta jokohan olisi korkea aika jälleen? Siis hankkia uusi puhelin ja asentaa siihen se aps.
Golf: Not my cup of tea, mutta hyvä tietää...
Kalastus: 100varma aktiviteetti meidän poppoolle. Ainakin osalle.
Tahkon portaat: 2017 valmistuneet portaat 1054 porrasta ja nousua syntyy 800 metriä. Tämä pitää käydä nousemassa - edes kerran.
Maisemahissi: Maisemahissi oli käytössä ainakin vuonna 2018. Jospa myös tulevana kesänä.
Mönkijäsafari: Tämä voisi olla koko perheen aktiviteetti, jos nuorimmaisen saa kytkettyä tiukasti penkkiin kiinni. Mummoa ei nimittäin mökille lapsenvahdiksi jätetä ;)
Maastopyöräily: Tämäkin hyvä tapa tutustua ympäristöön. Alamäkipyöräilyä voisi olla jännä kokeilla.
Lähiliikuntapuisto ja Pump track: Kaikenikäisille tarkoitettu aktiviteettialue ei ole lainkaan huono valinta, kun matkaseurue koostuu 3-70 vuotiaista.
Vaellus ja patikointi: Yksi toiveista perhematkaan liittyen oli, että pääsisi patikoimaan edes jonkinlaisen matkan. Metsään mennään varmasti, koska Tahto näyttää tarjoavan oivat puitteet vaeltelulle.
Melonta, Veneily ja vesiaktiviteetit: Monta kesää haaveillut SUP-laudan kokeilusta. Jospa sitä tänä kesänä - edes kerran Tahkolla.
Tahko Farmi: Tämä on perheen pienimmälle kyllä ehdoton paikka. Ehkä myös itselleni. Toinen monta vuotta suunnitteilla ollut asia on kokeilla edes kerran elämässä ratsastusta (juu, en ollut heppatyttö). Tahko Farmi tarjoaa ratsastusta myös aloittelijoille.
Ammunta: Ei liity eläinfarmiin vaan jostakin läheltä löytyy myös ampumarata. Tämä menee minulta varmasti ohi.
Jos koko viikonlopun sataa heinäsirkkoja ja hämähäkkejä, ei tarvitse hankkiutua mökkihöperöksi mökissä (tai pakata autoa ja lähteä kotiin), vaan löytyy myös sisäaktiviteettejä:
Kylpylä, hieronta, kosmetologi, keilaus ja kuntosali löytyy samankaton alta: Kerran talvella muistan yrittäneeni kylpylään. Jospa kesäaikaan rauhallisempaa. Tai edes auki.
SuperCorner: Sisäaktiviteettipuisto, vaikka tuleekin Kummeli sketsi mieleen - eikun se olikin MusaCorner.
Lähteenä yllälueteltuihin käytin Tahko.com sivustoa sekä KuopionTahko.fi sivustoa. Ainakin näiden tietojen perusteella meidän perheelle tulee erittäin aktiivinen heinäkuinen viikonloppu.
Tahko on ennestään tuttu talvilomakohteena, koska siellä tuli käytyä laskettelemassa yläasteikäisenä läheisen sijainnin ansiosta. Mutta mitä voi Tahkolla tehdä heinäkuun alussa? Siis muutakin kuin tappaa itikoita paljussa kylpiessä?
Frisbeegolf: Tuttu laji jo vuosien takaa. Samalla voi huitoa niitä itikoita.
Paintball: Koskaan ei ole tullut kokeiltua, mutta kertahan tuo olisi ensimmäinenkin. Jos yhtä hyvä kesä kuin viime vuonna, tässä tulee satavarmasti kuuma!
Geokätköily: Tätäkin tuli muutama vuosi sitten harrastettua. Uuteen puhelimeen ei tullu asennettua geo-apsia, mutta jokohan olisi korkea aika jälleen? Siis hankkia uusi puhelin ja asentaa siihen se aps.
Golf: Not my cup of tea, mutta hyvä tietää...
Kalastus: 100varma aktiviteetti meidän poppoolle. Ainakin osalle.
Tahkon portaat: 2017 valmistuneet portaat 1054 porrasta ja nousua syntyy 800 metriä. Tämä pitää käydä nousemassa - edes kerran.
Maisemahissi: Maisemahissi oli käytössä ainakin vuonna 2018. Jospa myös tulevana kesänä.
Mönkijäsafari: Tämä voisi olla koko perheen aktiviteetti, jos nuorimmaisen saa kytkettyä tiukasti penkkiin kiinni. Mummoa ei nimittäin mökille lapsenvahdiksi jätetä ;)
Maastopyöräily: Tämäkin hyvä tapa tutustua ympäristöön. Alamäkipyöräilyä voisi olla jännä kokeilla.
Lähiliikuntapuisto ja Pump track: Kaikenikäisille tarkoitettu aktiviteettialue ei ole lainkaan huono valinta, kun matkaseurue koostuu 3-70 vuotiaista.
Vaellus ja patikointi: Yksi toiveista perhematkaan liittyen oli, että pääsisi patikoimaan edes jonkinlaisen matkan. Metsään mennään varmasti, koska Tahto näyttää tarjoavan oivat puitteet vaeltelulle.
Melonta, Veneily ja vesiaktiviteetit: Monta kesää haaveillut SUP-laudan kokeilusta. Jospa sitä tänä kesänä - edes kerran Tahkolla.
Tahko Farmi: Tämä on perheen pienimmälle kyllä ehdoton paikka. Ehkä myös itselleni. Toinen monta vuotta suunnitteilla ollut asia on kokeilla edes kerran elämässä ratsastusta (juu, en ollut heppatyttö). Tahko Farmi tarjoaa ratsastusta myös aloittelijoille.
Ammunta: Ei liity eläinfarmiin vaan jostakin läheltä löytyy myös ampumarata. Tämä menee minulta varmasti ohi.
Jos koko viikonlopun sataa heinäsirkkoja ja hämähäkkejä, ei tarvitse hankkiutua mökkihöperöksi mökissä (tai pakata autoa ja lähteä kotiin), vaan löytyy myös sisäaktiviteettejä:
Kylpylä, hieronta, kosmetologi, keilaus ja kuntosali löytyy samankaton alta: Kerran talvella muistan yrittäneeni kylpylään. Jospa kesäaikaan rauhallisempaa. Tai edes auki.
SuperCorner: Sisäaktiviteettipuisto, vaikka tuleekin Kummeli sketsi mieleen - eikun se olikin MusaCorner.
Lähteenä yllälueteltuihin käytin Tahko.com sivustoa sekä KuopionTahko.fi sivustoa. Ainakin näiden tietojen perusteella meidän perheelle tulee erittäin aktiivinen heinäkuinen viikonloppu.
keskiviikko 2. tammikuuta 2019
Lentolippu kirjoitettu Vladivostokiin!
Trans-Siperian junamatka on askeleen verran todellisempi, kun sähköpostiin tipahti tänään one-way ticket eli lentolippu Helsinki-Moskova-Vladivostok.
Boeing 777-300 er kuvat meni välittömästi googlaukseen ja pojalle piti näyttää, että tuommoisen kyytiin äiti pääsee sitten huhtikuussa.
Lentolipun myötä alkoi päässä surisemaan asiat mitkä pitää vielä hankkia ja mitä pitää vielä tehdä.
Koska ensimmäinen mieleen tullut asia olisi vaatinut kauppaan lähtöä ja rahallista investointia, tartuin seuraavaksi päähän putkahtaneeseen ajatukseen eli tein matkustusilmoituksen ulkoministeriön sivustolla.
Ensimmäinen mieleen tullut asia oli lentosukat. Minä todellakin tarvitsen hyvät lentosukat.
Kolmas asia oli, että kuinka helposti Moskovassa saisi korotettua istumapaikkalippuluokkaa ja paljonkohan se maksaisi lisää...
Äitini myös kysyi mitä aion ehdä Vladivostokissa ne kaksi päivää ennen junamatkan alkua.
Jos Jetlagista selviämistä ei lasketa, pitää aktiviteetit harkita tarkkaan. Tuskin tulee kovin usein tuolla kaupungissa käytyä vaikka lentolippu ei ollutkaan hinnalla pilattu - Turistiluokka 369 € veroineen.
Boeing 777-300 er kuvat meni välittömästi googlaukseen ja pojalle piti näyttää, että tuommoisen kyytiin äiti pääsee sitten huhtikuussa.
Lentolipun myötä alkoi päässä surisemaan asiat mitkä pitää vielä hankkia ja mitä pitää vielä tehdä.
Koska ensimmäinen mieleen tullut asia olisi vaatinut kauppaan lähtöä ja rahallista investointia, tartuin seuraavaksi päähän putkahtaneeseen ajatukseen eli tein matkustusilmoituksen ulkoministeriön sivustolla.
Ensimmäinen mieleen tullut asia oli lentosukat. Minä todellakin tarvitsen hyvät lentosukat.
Kolmas asia oli, että kuinka helposti Moskovassa saisi korotettua istumapaikkalippuluokkaa ja paljonkohan se maksaisi lisää...
Äitini myös kysyi mitä aion ehdä Vladivostokissa ne kaksi päivää ennen junamatkan alkua.
Jos Jetlagista selviämistä ei lasketa, pitää aktiviteetit harkita tarkkaan. Tuskin tulee kovin usein tuolla kaupungissa käytyä vaikka lentolippu ei ollutkaan hinnalla pilattu - Turistiluokka 369 € veroineen.
tiistai 1. tammikuuta 2019
Hyvää uutta vuotta 2019!
Niin saapui vuosi 2019. Se tarkoittaa, että TÄNÄ vuonna minulla on nelikymppiset. TÄNÄ vuonna matkustan junalla halki Venäjän maan, vietän kesäisen viikonlopun sukulaisten kanssa Pohjois-Savossa Tahkolla ja loppuvuodesta teemme äidin ja siskojen kanssa yhteismatkan.
TÄNÄ vuonna on luvassa myös pienempiä reissuja kuten Helsinki-Tukholma perheristeily ja kotimaanmatkailua idästä länteen. Ja ken tietää minne kaikkialle matkani käykään tämän vuoden aikana. Edessä ei ole kuin mahdollisuuksia!
TÄNÄ vuonna on luvassa myös pienempiä reissuja kuten Helsinki-Tukholma perheristeily ja kotimaanmatkailua idästä länteen. Ja ken tietää minne kaikkialle matkani käykään tämän vuoden aikana. Edessä ei ole kuin mahdollisuuksia!
Mielenkiintoista ja aktiivista vuotta 2019 jokaiselle!
Tunnisteet:
Perhematka,
soolomatka,
TransSiperia,
tyttöjenmatka
sunnuntai 18. marraskuuta 2018
Viron perhematkasta lähimatkakohteeksi
Huh, lopulta perhematkakin saatiin pakettiin. Alkuperäisesti puhuimme Virosta ja viikosta.
Loppupelissä epäilyni telttailusta Sonkajärven metsissä melkein toteutui, mutta meidän kohde sijaitsee Nilsiässä ja majoitus mökissä.
Virosta luovuttiin monista eri syistä.
Jossakin vaiheessa ehdotin, että unohdetaan Viro ja mennään Suomeen. Noh, sekään ei saanut riemuvastaanottoa, mutta sentään puoltavia lausuntoja. Isäni ja äitini tykkäsi ajatuksesta, että mökki olisi kohtuullisen matkan päässä kaikista lähtijöistä.
Katselimme Heinolan alueelta yhtä mökkiä, joka olisikin ollut todella hieno ja meille sopiva. Aktiviteettejä olisi ollut kalastaville nuorille miehille, patikoinnista haaveilevalle mummolle ja kalliomaalauksia historiasta kiinnostuneille. Vuokra-aika olisi ollut vaan minimissään viikko ja tässä vaiheessa olimmo jo puhuneet pelkästään pe-ma reissusta.
Myös Muuramen alueelta olisi ollut tarjolla tarkoitukseen sopiva mökki paljulla ja sen olisi saanut vuokrattua halutulle ajankohdalle. Tämä mökki unohdettiin paristakin syystä. Toinen oli, että samaan aikaan Jysäri (osa meidän mökkiläisistä olisi karanut sinne - kiva perhemökkireissu) ja toinen syy oli, että tässä vaiheessa olimme keksineet uuden kohteen.
Vietimme muutama vuosi sitten kaveriporukalla isosiskoni nelikymppisiä Tahkolla. Ajankohta oli tuolloin luminen tammikuu ja majoituimme kaikki yhteen mökkiin. Siskoni ehdotti, että olisiko tuo samainen paritalon puolikas sopiva heinäkuiseen mökkeilyyn. Miksi ei? Ei siinä menetä mitään, jos kysyy ja jos kaikki mahtuu nukkumaan.
Niinhän siinä sitten kävi, että tuossa tuvassa vietetään minunkin nelikymppisiä.
Vaikka Viro, tai muu ulkomaan kohde, ei tällä kertaa onnistunut on Tahko erinomainen vaihtoehto.
Loppupelissä epäilyni telttailusta Sonkajärven metsissä melkein toteutui, mutta meidän kohde sijaitsee Nilsiässä ja majoitus mökissä.
Virosta luovuttiin monista eri syistä.
- Kohde - Ei osattu päättää
- Hinta - Matkaan ei olisi päässyt yhdellä autolla ja matkalle olisi tullut loppupelissä ylimääräisi kustannuksia 3/4stä perheestä olisi tullut Pohjois-Savosta, joten myös ajomatka Suomessa olisi pitänyt laskea mukaan.
- Eläimet - Hintaan olisi pitänyt laskea mukaan lemmikkien hoitokustannukset (3/4 perheestä löytyy lemmikki)
- Ajankohta - Kesä. Viikonloppusuunnitelmat alkoi olemaan buukattu ja työkuviotkin monella osuu huonosti juuri suunniteltuun ajankohtaan. Viikonreissu ei olisi sopinut kaikille.
- Matkan pituus - Viikon reissu nostaa kustannuksia. Ja olisiko kaikki viihtynyt?
Jossakin vaiheessa ehdotin, että unohdetaan Viro ja mennään Suomeen. Noh, sekään ei saanut riemuvastaanottoa, mutta sentään puoltavia lausuntoja. Isäni ja äitini tykkäsi ajatuksesta, että mökki olisi kohtuullisen matkan päässä kaikista lähtijöistä.
Katselimme Heinolan alueelta yhtä mökkiä, joka olisikin ollut todella hieno ja meille sopiva. Aktiviteettejä olisi ollut kalastaville nuorille miehille, patikoinnista haaveilevalle mummolle ja kalliomaalauksia historiasta kiinnostuneille. Vuokra-aika olisi ollut vaan minimissään viikko ja tässä vaiheessa olimmo jo puhuneet pelkästään pe-ma reissusta.
Myös Muuramen alueelta olisi ollut tarjolla tarkoitukseen sopiva mökki paljulla ja sen olisi saanut vuokrattua halutulle ajankohdalle. Tämä mökki unohdettiin paristakin syystä. Toinen oli, että samaan aikaan Jysäri (osa meidän mökkiläisistä olisi karanut sinne - kiva perhemökkireissu) ja toinen syy oli, että tässä vaiheessa olimme keksineet uuden kohteen.
Vietimme muutama vuosi sitten kaveriporukalla isosiskoni nelikymppisiä Tahkolla. Ajankohta oli tuolloin luminen tammikuu ja majoituimme kaikki yhteen mökkiin. Siskoni ehdotti, että olisiko tuo samainen paritalon puolikas sopiva heinäkuiseen mökkeilyyn. Miksi ei? Ei siinä menetä mitään, jos kysyy ja jos kaikki mahtuu nukkumaan.
Niinhän siinä sitten kävi, että tuossa tuvassa vietetään minunkin nelikymppisiä.
- Hinta oli kohtuullinen (kustannukset per perhe per yö n. 58 €)
- Kaikki mahtuu nukkumaan (meidän perheen edustus taitaa tippua kahteen henkeen, kun miehellä toinen reissu tuolle viikonlopulle)
- Aktiviteettejä löytyy
- 103 - 41 km päässä. Minun tosin pitää ensin etelästä saapua kotiseudulle, jotta pääsen noihin rajoihin
Vaikka Viro, tai muu ulkomaan kohde, ei tällä kertaa onnistunut on Tahko erinomainen vaihtoehto.
perjantai 9. marraskuuta 2018
Vladivostokin hotellin vaihdos
Matkatoimisto lähetti muutama päivä sittten viestin, joka aiheutti minussa tahatonta hihitystä - monta päivää:
"Yksi asia mistä haluan kysyä sinulta koskee Vladivostokin hotellista,
se ehdotettu Zhemzhuzhina hotelli on surkea (juuri ryhmämme on saapunut takaisin ja ovat olleet siinä hotellissa)
Sopiiko sinulle joku muu hotelli?"
Mitä tällaiseen viestiin voisi vastata?" Ei, haluan ehdottomasti yöpyä hotellissa, jonka olette juuri luokitellut surkeaksi." Hell yeah, vaihtoon meni ja pyysin vielä tason nostoa, jos ei hinta pompsahda pilviin. Ensimmäinen vaihtoehto oli 70 e / yö, joka mielestäni oli todella edullinen.
Arvostan tuollaista suoruutta, mutta itse asiakaspalvelutehtävissä työskentelevänä, ja markkinointia opiskelleena tiedän, että suoruus ei välttämättä ole aina hyvästä.
Tällä kertaa viesti oli, että hotelli on surkea, mutta joku runoniekka olisi asian ilmaissut kaunnistellen, laimeammin, mahdollisesti jopa ns. diplomaattisemmin "Olemme saaneet edelliseltä vierailuryhmältä palautetta, että hotelli ei täytä laatuvaatimuksiamme ja siksi suosittelemme teille hotellin vaihtoa". Vaikkapa noin. Mutta eihän hotelli matkatoimiston ole? Hehän vain buukkaavat sinne yöt ja jos paikka on surea, niin miksipä tätä ei voisi kertoa maksavalle asiakkaalle.
Surkean hotellin tilalle ehdotettiin 15€ / yö kalliimpaa Hotel Astoria (Partizanskiy Prospekt, 44, Vladivostok). Kuvien perusteella hotelli näyttää ihan fiksulta ja arvostelutkin on erinomaiset. Etenkin aamupalaa kehuttu, jossa tarjolla mm. blinejä ja kaviaaria (tämä taisi vaikuttaa eniten valintaani). Sijainti on aavistuksen etäällä keskustasta (n. 20 min kävelymatka) ja hotellia suositellaankin enemmän liikematkoille, kuin kaupunkimatkailuun. Luulen, että kävely ennen junamatkaa tekee ihan hyvää ja tuleepa kokeiltua julkisiakin.
Valitsin siis tämän ja kiroan sitten vasta paikan päällä sijaintia. Tosin siinä voi käydä kuin avaruudessaa eli kukaan ei kuule huutoani...
keskiviikko 31. lokakuuta 2018
Matka on varattu - odotettavissa yli 10 000 km raiteilla
Kun Trans-Siperia matkan ajankohta varmistui aloin välittömästi järkeilemään olisiko omatoimimatka alusta loppuun (buukkaan kaikki itse) järkevin vai kuitenkin ottaa hieman apuja taholta, joka matkoja on jo aiemminkin järjestellyt.
Tein laskelman, että omatoimisesti matka maksaisi noin 1500 € sisältäen
Tein laskelman, että omatoimisesti matka maksaisi noin 1500 € sisältäen
- Lento Helsinki-Vladivostok (~450 €)
- 2 yötä Vladivostokissa (~100 €)
- Juna Vladivostok - Moskova ( ~500 €)
- 1 yö Moskovassa (~100€)
- Juna/lento Moskova-Helsinki (~200 €)
- Passin uusiminen (~50 €)
- Viisumi (vakuutus, valokuva) (35-80 €, 20 € kuva, vakuutus on jo olemassa)
Pyysin tarjousta vain yhdeltä matkanjärjestäjältä (olisi toki voinut kysyä useammaltakin...) ja heidän laskelmien mukaan summaksi tuli 1515€ sisältäen
- Lento Helsinki-Vladivostok
- 2 yötä Vladivostokissa
- Juna Vladivostok - Moskova (2 luokka, alapeti) (9289 km)
- Juna Moskova- Helsinki (893 km)
Lisäksi lisämaksu tulee
- Viisuminhankinnan avustaminen (86€)
- Matkanjärjestäjän palvelumaksu (50€)
Ja tähän tietysti lisäksi
- Passin uusiminen sis. valokuva
Aikataulullisista syistä jouduin jättämään yön Moskovassa väliin, mutta loppupelissä sinne ehtii sitten paremmllakin ajalla.
Yläpeti olisi ollut edullisempi, mutta pitkään harkittuani päädyin alapetiin. Myös kakkosluokka (4 vuodetta / hytti) matkustustyyppinä tuntui minulle parhaalta. Jos olisin matkustamassa jonkun matkakaverin kanssa olisi kolmosluokkakin (ei hyttejä vaan vaunu täynnä petejä) ollut ihan varteenotettava vaihtoehto. Ykkösluokka (2 vuodetta/hytti) tuntui taas hieman liian erakoitumiselta.
Toivon, että saan matkallani olla omissa oloissa, mutta toisaalta toivon, että tarvittaessa tällainen introvertti saa myös matkaseuraa.
Matkanvaraamisessa suurin urakka oli passin uusiminen. Tai ei sittenkään: Suurin ja vaivalloisin asia oli passikuvassa käynti. Kun lopultakin kuvaan ehdin/pääsin/sain aikaiseksi (naama kammattuna ja ripset ojossa) sain passihakemuksen matkaan jo samana iltana. Tämä tapahtui keskiviikkona ja perjantaina tuli tekstari, että passisi on noudettavissa valitsemastani toimipisteestä. Pirun nopeaa toimintaa! Maanantaina sain ennakko- ja varauslaskun matkanjärjestäjältä.
Tällä hetkellä olen tilanteessa, että varausmaksu on maksettu ja uuden passin tiedot on ilmoitettu matkanjärjestäjälle. Matka alkaa tuntumaan todelliselta :)
perjantai 5. lokakuuta 2018
Trans-Siperia - matkapäivät lyöty lukkoon!
Save the date! Trans-Siperia kutsuu!
Junamatka ja Venäjän valloitus idästä länteen on askeleen lähempänä toteutumista, koska nyt on matkustusajankohta päätetty.
Matka aikaistui alkuperäisestä suunnitelmasta puoli vuotta ja matkaan lähden näillä näkymin 5.4. ja paluu Suomeen pääsiäisviikolla 15.4.
Matka alkaa lennolla Vladivostokiin (Moskovan kautta) ja sieltä junamatka alkaa 8.4.
Moskovassa juna on sunnuntaina ja toivon mukaan ehdin yhden yön kaupungissa olemaan ennen paluuta kotiin.
Kun asialle antoi päivämäärät on olo hieman, että hui (satun tietämään, että tuo on lausuttuna venäläinen kirosana, mutta sopii tilanteeseen).
Toisaalta oloni on entistäkin varmempi ja rauhallisempi, koska asia tuntuu jälleen konkreettisemmalta. Nyt voi oikeasti aloitaa viemään asioita eteenpäin.
Junamatka ja Venäjän valloitus idästä länteen on askeleen lähempänä toteutumista, koska nyt on matkustusajankohta päätetty.
Matka aikaistui alkuperäisestä suunnitelmasta puoli vuotta ja matkaan lähden näillä näkymin 5.4. ja paluu Suomeen pääsiäisviikolla 15.4.
Matka alkaa lennolla Vladivostokiin (Moskovan kautta) ja sieltä junamatka alkaa 8.4.
Moskovassa juna on sunnuntaina ja toivon mukaan ehdin yhden yön kaupungissa olemaan ennen paluuta kotiin.
Kun asialle antoi päivämäärät on olo hieman, että hui (satun tietämään, että tuo on lausuttuna venäläinen kirosana, mutta sopii tilanteeseen).
Toisaalta oloni on entistäkin varmempi ja rauhallisempi, koska asia tuntuu jälleen konkreettisemmalta. Nyt voi oikeasti aloitaa viemään asioita eteenpäin.
Töissä ilmoittaessani talviloma-ajankohtani sain jälleen vastata kysymykseen: Miten sinä uskallat lähteä yksin?
Vastaus taitaa olla vaan se, että en ole vielä keksinyt mitä pitäisi pelätä. Tokihan on paljonkin "pelättävää": kirjaimet, kulttuuri, ihmiset, yksinäisyys, maailman tilanne, saasteet, ydinasevaltiot ympärilläni, taudit, rosvot, raiskaajat, murhamiehet ja nälänhätä. Name it!
Jos alkaisin miettimään kaikkia mahdollisia asioita mitä pitäisi pelätä, voisi pysyä kotona. Kotoa käsin ei pääse vaan toteuttamaan unelmiaan. Pitää vain uskaltaa kohdata tuntematon... ja mennä vieläkin pidemmälle.
Vastaus taitaa olla vaan se, että en ole vielä keksinyt mitä pitäisi pelätä. Tokihan on paljonkin "pelättävää": kirjaimet, kulttuuri, ihmiset, yksinäisyys, maailman tilanne, saasteet, ydinasevaltiot ympärilläni, taudit, rosvot, raiskaajat, murhamiehet ja nälänhätä. Name it!
Jos alkaisin miettimään kaikkia mahdollisia asioita mitä pitäisi pelätä, voisi pysyä kotona. Kotoa käsin ei pääse vaan toteuttamaan unelmiaan. Pitää vain uskaltaa kohdata tuntematon... ja mennä vieläkin pidemmälle.
sunnuntai 30. syyskuuta 2018
Olisiko "Trans-Siperian" kilometrit mahdollista matkustaa Suomessa?
Töissä olen puhunut tulevasta junamatkasta ja suurin ihmetys on ollut se, että aion matkustaa matkan päästä päähän "kertaistumalla" enkä tehdä tutustumispysähdyksiä matkan varren kohteisiin.
Lähteestä riippuen 9062 - 9600 kilometrin matka Vladivostokista Moskovaan ei ole herättänyt samanlaisia "heti matkaan" -tuntemuksia mitä itse koen.
Miksi Trans-Siperia? postauksessa valoitin jo syitäni miksi tälle matkalle haluan, joten en ala niitä uudelleen ruotimaan.
Mutta mitä jos saman matkan tekisi Suomen sisällä? Olen ehtinyt pyörittämään mielessäni ajatusta "harjoittelumatkasta" Suomen rataverkoston sisällä. Vein ajatuksen jo niin pitkälle, että VR.fi ja Reittikartta.net nettisivuja hyväksikäyttäen tein suunnitelman junareitistä, joka kattaisi noin 9391 kilometriä.
"Trans-Suomi" Helsinki - Helsinki reitti aikatauluineen:
Reitti / lähtöpäivä + lähtöaika / Saapumispäivä + saapumisaika / Matkanpituus / Juna + liikennöintipäivät
Helsinki - Kolari / MA 18.18 / TI 14.29 / 995 km / Pikajuna 263 + ma, ke, pe, la
Kolari - Tampere / TI 18.10 / KE 5:35 / 808 km / Pikajuna 272 + ti, to, su
Tampere - Vaasa / KE 8.00 / KE 10.35 / 240 km / InterCity 21 + ma, ti, ke, to, pe
Vaasa - Joensuu / KE 12.40 / KE 20.46 / 688 km / InterCity 48 + ma, ti, ke, to, pe, su
Joensuu - Turku / TO 5.16 / TO 11.34 / 665 km / Pendolino 2 + ma, ti, ke, to, pe, la
Turku - Kajaani / TO 12.25 / TO 20.32 / 691 km / InterCity 956 + ma, ti, ke, to, pe
Kajaani - Helsinki / TO 21.10 / PE 7.59 / 912 km / (Oulun kautta) Pendolino 67 + ma, ti, ke, to, pe
Helsinki - Rovaniemi / PE 9.14 / PE 17.17 / 889 km / InterCity 23 + ma, ti, ke, to, pe, su
Rovaniemi - Kouvola / PE 21. 15 / LA 9.37 / 10554 km / (Tikkurilan kautta) InterCity 274 + ma, ti, ke, to, pe, la, su
Kouvola - Pori / LA 11.20 / LA 15.47 / 453 km / Pendolino 62 + ma, ti, ke, to, pe, la
Pori - Kuopio / LA 16.15 / LA 23.21 / 448 km / (Tikkurilan kautta) InterCity 470 + ma, ti, ke, to, pe, la, su
Kuopio - Helsinki / SU 8.26 / SU 12.39 / 434 km / InterCity 74 + su
Helsinki - Kiuruvesi / SU 15.14 / SU 21.39 / 557 km / ( Ylivieskan kautta) Intercity 27 + ma, ti, ke, to, pe, su
Kiuruvesi + Helsinki / MA 8.03 / MA 14.44 / 557 km / (Ylivieskan kautta) Intercity 22 + ma, ti, ke, to, pe, su
Siinäpä valmismatka suunnitelma ja eikun raiteille?
Mutta...
Miksi en lähde tällaiselle matkalle:
mm.
- Liikaa vaihtoja
- Liian aikataulu sidonnainen (tunnetusti junat myöhästyy)
- Liikaa päivämatkoja - Ei pääse nukkumaan kunnolla vaakatasossa
- Samat asemat, samat maisemat - Tikkurila tulisi ainakin tutuksi
- Lämmintä vettä tuskin saisi ilmaiseksi ravintolavaunusta
- Liian paljon suomalaisia
- Liian tuttua
- Tulee kalliiksi (joskus pari kymmentä vuotta sitten, kun VRllä oli 3 ja 7 päivän kesäpasseja, joilla sai matkustaa rajattomasti esim. seitsemänä päivänä, tämä olisi voinnut olla hauska yritelmä. Olinhan silloin myös 20 vuotta nuorempi)
Matkasuunnitelma on vapaata riistaa. Saa käyttää. Ja jos joku tämän matkan tekee, niin laitahan viestiä ja kerro kuinka kävi :)
p.s. jos ihmetyttää miksi Kiuruvesi valikoitui reitin loppupäähän on syy, että jos suhaisin junalla ympäri Suomea viikon, olisi pakko käydä jossakin välissä myös kotona tai äiti ei antaisi anteeksi ;)
Lähteestä riippuen 9062 - 9600 kilometrin matka Vladivostokista Moskovaan ei ole herättänyt samanlaisia "heti matkaan" -tuntemuksia mitä itse koen.
Miksi Trans-Siperia? postauksessa valoitin jo syitäni miksi tälle matkalle haluan, joten en ala niitä uudelleen ruotimaan.
Mutta mitä jos saman matkan tekisi Suomen sisällä? Olen ehtinyt pyörittämään mielessäni ajatusta "harjoittelumatkasta" Suomen rataverkoston sisällä. Vein ajatuksen jo niin pitkälle, että VR.fi ja Reittikartta.net nettisivuja hyväksikäyttäen tein suunnitelman junareitistä, joka kattaisi noin 9391 kilometriä.
"Trans-Suomi" Helsinki - Helsinki reitti aikatauluineen:
Reitti / lähtöpäivä + lähtöaika / Saapumispäivä + saapumisaika / Matkanpituus / Juna + liikennöintipäivät
Helsinki - Kolari / MA 18.18 / TI 14.29 / 995 km / Pikajuna 263 + ma, ke, pe, la
Kolari - Tampere / TI 18.10 / KE 5:35 / 808 km / Pikajuna 272 + ti, to, su
Tampere - Vaasa / KE 8.00 / KE 10.35 / 240 km / InterCity 21 + ma, ti, ke, to, pe
Vaasa - Joensuu / KE 12.40 / KE 20.46 / 688 km / InterCity 48 + ma, ti, ke, to, pe, su
Joensuu - Turku / TO 5.16 / TO 11.34 / 665 km / Pendolino 2 + ma, ti, ke, to, pe, la
Turku - Kajaani / TO 12.25 / TO 20.32 / 691 km / InterCity 956 + ma, ti, ke, to, pe
Kajaani - Helsinki / TO 21.10 / PE 7.59 / 912 km / (Oulun kautta) Pendolino 67 + ma, ti, ke, to, pe
Helsinki - Rovaniemi / PE 9.14 / PE 17.17 / 889 km / InterCity 23 + ma, ti, ke, to, pe, su
Rovaniemi - Kouvola / PE 21. 15 / LA 9.37 / 10554 km / (Tikkurilan kautta) InterCity 274 + ma, ti, ke, to, pe, la, su
Kouvola - Pori / LA 11.20 / LA 15.47 / 453 km / Pendolino 62 + ma, ti, ke, to, pe, la
Pori - Kuopio / LA 16.15 / LA 23.21 / 448 km / (Tikkurilan kautta) InterCity 470 + ma, ti, ke, to, pe, la, su
Kuopio - Helsinki / SU 8.26 / SU 12.39 / 434 km / InterCity 74 + su
Helsinki - Kiuruvesi / SU 15.14 / SU 21.39 / 557 km / ( Ylivieskan kautta) Intercity 27 + ma, ti, ke, to, pe, su
Kiuruvesi + Helsinki / MA 8.03 / MA 14.44 / 557 km / (Ylivieskan kautta) Intercity 22 + ma, ti, ke, to, pe, su
Siinäpä valmismatka suunnitelma ja eikun raiteille?
Mutta...
Miksi en lähde tällaiselle matkalle:
mm.
- Liikaa vaihtoja
- Liian aikataulu sidonnainen (tunnetusti junat myöhästyy)
- Liikaa päivämatkoja - Ei pääse nukkumaan kunnolla vaakatasossa
- Samat asemat, samat maisemat - Tikkurila tulisi ainakin tutuksi
- Lämmintä vettä tuskin saisi ilmaiseksi ravintolavaunusta
- Liian paljon suomalaisia
- Liian tuttua
- Tulee kalliiksi (joskus pari kymmentä vuotta sitten, kun VRllä oli 3 ja 7 päivän kesäpasseja, joilla sai matkustaa rajattomasti esim. seitsemänä päivänä, tämä olisi voinnut olla hauska yritelmä. Olinhan silloin myös 20 vuotta nuorempi)
Matkasuunnitelma on vapaata riistaa. Saa käyttää. Ja jos joku tämän matkan tekee, niin laitahan viestiä ja kerro kuinka kävi :)
p.s. jos ihmetyttää miksi Kiuruvesi valikoitui reitin loppupäähän on syy, että jos suhaisin junalla ympäri Suomea viikon, olisi pakko käydä jossakin välissä myös kotona tai äiti ei antaisi anteeksi ;)
lauantai 22. syyskuuta 2018
Rinkka, matkalaukku vai matkareppu?
Junamatkaa varten ostin matkarepun. Harkinnassa minulla oli rinkka, matkalaukku tai matkareppu, mutta päädyin matkareppuun, koska se vastaa parhaiten tarpeisiini ja uskon sille olevan jatkossakin käyttöä.
Parissa lukemassani blogipostauksessa, jotka käsitti tarvikkeita Trans-Siperia junamatkalle oli mainittu rinkka. Postaukset joita olen lukenut on myös olleet matkoja joissa reissaaja on pysähtynyt matkanvarrella. Tai sitten harrastavat matkustamista ja retkeilyä huomattavasti minua enemmän.
Rinkan yhdistän retkeilyyn tai sellaiseen matkustamiseen, kun mukana kulkeva omaisuus pitää saadaa kannettua helposti mukana. Omistan rinkan, mutta en ole sitä koskaan käyttänyt - ainakaan oikein. Ne käyttökerrat milloin rinkkani on ollut mukana on ollut aina yhtätuskaisia tavaroiden etsimisen kannalta.
Rinkan hylkäsin jo alkumetrillä suunnitelmistani.
Matkalaukkukin löytyy ja se varmasti ajaisi asiansa. Tarkoitukseni on matkustaa paikasta A paikkaan B, joten matkalaukun raahaminen sanan varsinaisessa merkityksessä ei olisi ongelma. Aloin kuitenkin miettimään, kuinka epäkäytännöllinen matkalaukku on, kun kamat on laukussa koko ajan ja laukku pitää avata kokonaan mitä ikinä sieltä haluaisikaan.
Bongasin Faebookin Reissupostauksia eyhmän eräästä postauksesta kommentin, jossa kehuttiin Osprey Farpoint 40 matkareppua. Kommentoija vakuutti ainakin minut niin, että päätin tutustua matkarepun hyviin puoliin. Monta hyvää puolta löytyikin: taskut, säädettävyys, lentokoneen käsimatkatavarakoko, jne. Ainut miinus olikin hinta. Minimissään laukku maksoi 130 € missä tahansa nettikaupassa sitä katsoin.
Kohtalon oikusta, tai sitten isoveli oikeasti valvoo, tuli retkeilyyn erikoistuneen liikkeen alennusmyynti-ilmoitus ja uutiskirjeessä oli juuri kaipaamani Osprey Farpoint 40 matkareppu alennusmyynnissä. Alehinta jäi muutaman euron päälle yli 100 € ja nukuttuani yön yli harrastin heti aamutuimaan crazyshoppailua. Muutamaa päivää myöhemmin sain repun eikä investointi itseeni harmittanut lainkaan.
Matkareppu vaikuttaa juuri sellaiselta kuin toivoinkin: taskuja eritarkoitukseen, tilava isotila, mahdollisuus kantaa reppuna (, mutta valjaat saa tarvittaessa piiloon), kevyt, selkään hyvin istuva.
Laukkua tilatessa vaihtoehtoina oli kaksi kokoa. Otin niistä isomman vaikka en tiennyt mihin koko edes liittyy. Laukku on tilavuudeltaan 40 litraa. Todennäköisesti koko liittyy juuri noihin reppuremmien pituuteen.
Kotona sovituksen perusteella reppu on sopiva. Todelliseen koitokseen reppupääsee lokakuun lopussa, kun lähdemme viikonloppumatkalle Krakovaan.
Täytyy vielä mainita, että vasta repun tilattuani opin, että Farpoint on miesten malli ja Fairview on naisten malli. Tämän tiedon olisin ehkä löytänyt, jos olisin käynnyt liikkeessä laukkuja katsomassa. Oppia ikä kaikki ja nyt minulla on matkareppu. Vaikkakin sitten miestenlanteille suunniteltu.
Parissa lukemassani blogipostauksessa, jotka käsitti tarvikkeita Trans-Siperia junamatkalle oli mainittu rinkka. Postaukset joita olen lukenut on myös olleet matkoja joissa reissaaja on pysähtynyt matkanvarrella. Tai sitten harrastavat matkustamista ja retkeilyä huomattavasti minua enemmän.
Rinkan yhdistän retkeilyyn tai sellaiseen matkustamiseen, kun mukana kulkeva omaisuus pitää saadaa kannettua helposti mukana. Omistan rinkan, mutta en ole sitä koskaan käyttänyt - ainakaan oikein. Ne käyttökerrat milloin rinkkani on ollut mukana on ollut aina yhtätuskaisia tavaroiden etsimisen kannalta.
Rinkan hylkäsin jo alkumetrillä suunnitelmistani.
Matkalaukkukin löytyy ja se varmasti ajaisi asiansa. Tarkoitukseni on matkustaa paikasta A paikkaan B, joten matkalaukun raahaminen sanan varsinaisessa merkityksessä ei olisi ongelma. Aloin kuitenkin miettimään, kuinka epäkäytännöllinen matkalaukku on, kun kamat on laukussa koko ajan ja laukku pitää avata kokonaan mitä ikinä sieltä haluaisikaan.
Bongasin Faebookin Reissupostauksia eyhmän eräästä postauksesta kommentin, jossa kehuttiin Osprey Farpoint 40 matkareppua. Kommentoija vakuutti ainakin minut niin, että päätin tutustua matkarepun hyviin puoliin. Monta hyvää puolta löytyikin: taskut, säädettävyys, lentokoneen käsimatkatavarakoko, jne. Ainut miinus olikin hinta. Minimissään laukku maksoi 130 € missä tahansa nettikaupassa sitä katsoin.
Kohtalon oikusta, tai sitten isoveli oikeasti valvoo, tuli retkeilyyn erikoistuneen liikkeen alennusmyynti-ilmoitus ja uutiskirjeessä oli juuri kaipaamani Osprey Farpoint 40 matkareppu alennusmyynnissä. Alehinta jäi muutaman euron päälle yli 100 € ja nukuttuani yön yli harrastin heti aamutuimaan crazyshoppailua. Muutamaa päivää myöhemmin sain repun eikä investointi itseeni harmittanut lainkaan.
Matkareppu vaikuttaa juuri sellaiselta kuin toivoinkin: taskuja eritarkoitukseen, tilava isotila, mahdollisuus kantaa reppuna (, mutta valjaat saa tarvittaessa piiloon), kevyt, selkään hyvin istuva.
Laukkua tilatessa vaihtoehtoina oli kaksi kokoa. Otin niistä isomman vaikka en tiennyt mihin koko edes liittyy. Laukku on tilavuudeltaan 40 litraa. Todennäköisesti koko liittyy juuri noihin reppuremmien pituuteen.
Kotona sovituksen perusteella reppu on sopiva. Todelliseen koitokseen reppupääsee lokakuun lopussa, kun lähdemme viikonloppumatkalle Krakovaan.
Täytyy vielä mainita, että vasta repun tilattuani opin, että Farpoint on miesten malli ja Fairview on naisten malli. Tämän tiedon olisin ehkä löytänyt, jos olisin käynnyt liikkeessä laukkuja katsomassa. Oppia ikä kaikki ja nyt minulla on matkareppu. Vaikkakin sitten miestenlanteille suunniteltu.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
Helsinki - Vladivostok 5.4.2019
Vuosien takaisen unelman – tai päähänpinttymän – toteuttaminen ei loppupelissä vaatinut kummempia asioita, kuin hieman rahaa ja lähtem...

-
Trans-Siperian reitti on kiehtonut minua siitä lähtien, kun vuosia (vai vuosikymmeniä?) sitten luin Apu-lehdestä matkakertomuksen matkustami...
-
Vuosien takaisen unelman – tai päähänpinttymän – toteuttaminen ei loppupelissä vaatinut kummempia asioita, kuin hieman rahaa ja lähtem...