sunnuntai 30. syyskuuta 2018

Olisiko "Trans-Siperian" kilometrit mahdollista matkustaa Suomessa?

Töissä olen puhunut tulevasta junamatkasta ja suurin ihmetys on ollut se, että aion matkustaa matkan päästä päähän "kertaistumalla" enkä tehdä tutustumispysähdyksiä matkan varren kohteisiin.
Lähteestä riippuen 9062 - 9600 kilometrin matka Vladivostokista Moskovaan ei ole herättänyt samanlaisia "heti matkaan" -tuntemuksia mitä itse koen.

Miksi Trans-Siperia? postauksessa valoitin jo syitäni miksi tälle matkalle haluan, joten en ala niitä uudelleen ruotimaan.

Mutta mitä jos saman matkan tekisi Suomen sisällä? Olen ehtinyt pyörittämään mielessäni ajatusta "harjoittelumatkasta" Suomen rataverkoston sisällä. Vein ajatuksen jo niin pitkälle, että VR.fi  ja Reittikartta.net nettisivuja hyväksikäyttäen tein suunnitelman junareitistä, joka kattaisi noin 9391 kilometriä.

"Trans-Suomi" Helsinki - Helsinki reitti aikatauluineen:
Reitti / lähtöpäivä + lähtöaika / Saapumispäivä + saapumisaika / Matkanpituus / Juna + liikennöintipäivät

Helsinki - Kolari / MA 18.18 / TI 14.29 / 995 km / Pikajuna 263 + ma, ke, pe, la
Kolari - Tampere / TI 18.10 / KE 5:35 / 808 km / Pikajuna 272 +  ti, to, su
Tampere - Vaasa / KE 8.00 / KE 10.35 / 240 km / InterCity 21 + ma, ti, ke, to, pe
Vaasa - Joensuu / KE 12.40 / KE 20.46 / 688 km / InterCity 48 + ma, ti, ke, to, pe, su
Joensuu - Turku / TO 5.16 / TO 11.34 / 665 km / Pendolino 2 + ma, ti, ke, to, pe, la
Turku - Kajaani / TO 12.25 / TO 20.32 / 691 km / InterCity 956 + ma, ti, ke, to, pe
Kajaani - Helsinki / TO 21.10 / PE 7.59 / 912 km / (Oulun kautta) Pendolino 67 + ma, ti, ke, to, pe
Helsinki - Rovaniemi / PE 9.14 / PE 17.17 / 889 km / InterCity 23 + ma, ti, ke, to, pe, su
Rovaniemi - Kouvola / PE 21. 15 / LA 9.37 / 10554 km / (Tikkurilan kautta) InterCity 274 + ma, ti, ke, to, pe, la, su
Kouvola - Pori / LA 11.20 / LA 15.47 / 453 km / Pendolino 62 + ma, ti, ke, to, pe, la
Pori - Kuopio / LA 16.15 / LA 23.21 / 448 km / (Tikkurilan kautta) InterCity 470 + ma, ti, ke, to, pe, la, su
Kuopio - Helsinki / SU 8.26 / SU 12.39 / 434 km / InterCity 74 + su
Helsinki - Kiuruvesi / SU 15.14 / SU  21.39 / 557 km / ( Ylivieskan kautta) Intercity 27 + ma, ti, ke, to, pe, su
Kiuruvesi + Helsinki / MA 8.03 / MA 14.44 / 557 km / (Ylivieskan kautta) Intercity 22 + ma, ti, ke, to, pe, su

Siinäpä valmismatka suunnitelma ja eikun raiteille?
Mutta...
Miksi en lähde tällaiselle matkalle:
mm.
- Liikaa vaihtoja
- Liian aikataulu sidonnainen (tunnetusti junat myöhästyy)
- Liikaa päivämatkoja - Ei pääse nukkumaan kunnolla vaakatasossa
- Samat asemat, samat maisemat - Tikkurila tulisi ainakin tutuksi
- Lämmintä vettä tuskin saisi ilmaiseksi ravintolavaunusta
- Liian paljon suomalaisia
- Liian tuttua
- Tulee kalliiksi (joskus pari kymmentä vuotta sitten, kun VRllä oli 3 ja 7 päivän kesäpasseja, joilla sai matkustaa rajattomasti esim. seitsemänä päivänä, tämä olisi voinnut olla hauska yritelmä. Olinhan silloin myös 20 vuotta nuorempi)

Matkasuunnitelma on vapaata riistaa. Saa käyttää. Ja jos joku tämän matkan tekee, niin laitahan viestiä ja kerro kuinka kävi :)

p.s. jos ihmetyttää miksi Kiuruvesi valikoitui reitin loppupäähän on syy, että jos suhaisin junalla ympäri Suomea viikon, olisi pakko käydä jossakin välissä myös kotona tai äiti ei antaisi anteeksi ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Helsinki - Vladivostok 5.4.2019

Vuosien takaisen unelman – tai päähänpinttymän – toteuttaminen ei loppupelissä vaatinut kummempia asioita, kuin hieman rahaa ja lähtem...