sunnuntai 18. marraskuuta 2018

Viron perhematkasta lähimatkakohteeksi

Huh, lopulta perhematkakin saatiin pakettiin. Alkuperäisesti puhuimme Virosta ja viikosta.
Loppupelissä epäilyni telttailusta Sonkajärven metsissä melkein toteutui, mutta meidän kohde sijaitsee Nilsiässä ja majoitus mökissä.

Virosta luovuttiin monista eri syistä.

  • Kohde - Ei osattu päättää
  • Hinta - Matkaan ei olisi päässyt yhdellä autolla ja matkalle olisi tullut loppupelissä ylimääräisi kustannuksia 3/4stä perheestä olisi tullut Pohjois-Savosta, joten myös ajomatka Suomessa olisi pitänyt laskea mukaan.
  • Eläimet - Hintaan olisi pitänyt laskea mukaan lemmikkien hoitokustannukset (3/4 perheestä löytyy lemmikki)
  • Ajankohta - Kesä. Viikonloppusuunnitelmat alkoi olemaan buukattu ja työkuviotkin monella osuu huonosti juuri suunniteltuun ajankohtaan. Viikonreissu ei olisi sopinut kaikille.
  • Matkan pituus - Viikon reissu nostaa kustannuksia. Ja olisiko kaikki viihtynyt?


Jossakin vaiheessa ehdotin, että unohdetaan Viro ja mennään Suomeen. Noh, sekään ei saanut riemuvastaanottoa, mutta sentään puoltavia lausuntoja. Isäni ja äitini tykkäsi ajatuksesta, että mökki olisi kohtuullisen matkan päässä kaikista lähtijöistä.

Katselimme Heinolan alueelta yhtä mökkiä, joka olisikin ollut todella hieno ja meille sopiva. Aktiviteettejä olisi ollut kalastaville nuorille miehille, patikoinnista haaveilevalle mummolle ja kalliomaalauksia historiasta kiinnostuneille.  Vuokra-aika olisi ollut vaan minimissään viikko ja tässä vaiheessa olimmo jo puhuneet pelkästään pe-ma reissusta.

Myös Muuramen alueelta olisi ollut tarjolla tarkoitukseen sopiva mökki paljulla ja sen olisi saanut vuokrattua halutulle ajankohdalle. Tämä mökki unohdettiin paristakin syystä. Toinen oli, että samaan aikaan Jysäri (osa meidän mökkiläisistä olisi karanut sinne - kiva perhemökkireissu) ja toinen syy oli, että tässä vaiheessa olimme keksineet uuden kohteen.

Vietimme muutama vuosi sitten kaveriporukalla isosiskoni nelikymppisiä Tahkolla. Ajankohta oli tuolloin luminen tammikuu ja majoituimme kaikki yhteen mökkiin. Siskoni ehdotti, että olisiko tuo samainen paritalon puolikas sopiva heinäkuiseen mökkeilyyn. Miksi ei? Ei siinä menetä mitään, jos kysyy ja jos kaikki mahtuu nukkumaan.

Niinhän siinä sitten kävi, että tuossa tuvassa vietetään minunkin nelikymppisiä.

  • Hinta oli kohtuullinen (kustannukset per perhe per yö n. 58 €) 
  • Kaikki mahtuu nukkumaan (meidän perheen edustus taitaa tippua kahteen henkeen, kun miehellä  toinen reissu tuolle viikonlopulle)
  • Aktiviteettejä löytyy
  • 103 - 41 km päässä. Minun tosin pitää ensin etelästä saapua kotiseudulle, jotta pääsen noihin rajoihin

Vaikka Viro, tai muu ulkomaan kohde, ei tällä kertaa onnistunut on Tahko erinomainen vaihtoehto.

perjantai 9. marraskuuta 2018

Vladivostokin hotellin vaihdos

Matkatoimisto lähetti muutama päivä sittten viestin, joka aiheutti minussa tahatonta hihitystä - monta päivää: 

"Yksi asia mistä haluan kysyä sinulta koskee Vladivostokin hotellista,
se ehdotettu Zhemzhuzhina hotelli on surkea (juuri ryhmämme on saapunut takaisin ja ovat olleet siinä hotellissa)
Sopiiko sinulle joku muu hotelli?"

Mitä tällaiseen viestiin voisi vastata?" Ei, haluan ehdottomasti yöpyä hotellissa, jonka olette juuri luokitellut surkeaksi." Hell yeah, vaihtoon meni ja pyysin vielä tason nostoa, jos ei hinta pompsahda pilviin. Ensimmäinen vaihtoehto oli 70 e / yö, joka mielestäni oli todella edullinen.

Arvostan tuollaista suoruutta, mutta itse asiakaspalvelutehtävissä työskentelevänä, ja markkinointia opiskelleena tiedän, että suoruus ei välttämättä ole aina hyvästä. 

Tällä kertaa viesti oli, että hotelli on surkea, mutta joku runoniekka olisi asian ilmaissut kaunnistellen, laimeammin, mahdollisesti jopa ns. diplomaattisemmin "Olemme saaneet edelliseltä vierailuryhmältä palautetta, että hotelli ei täytä laatuvaatimuksiamme ja siksi suosittelemme teille hotellin vaihtoa". Vaikkapa noin. Mutta eihän hotelli matkatoimiston ole? Hehän vain buukkaavat sinne yöt ja jos paikka on surea, niin miksipä tätä ei voisi kertoa maksavalle asiakkaalle.

Surkean hotellin tilalle ehdotettiin 15€ / yö kalliimpaa Hotel Astoria (Partizanskiy Prospekt, 44, Vladivostok). Kuvien perusteella hotelli näyttää ihan fiksulta ja arvostelutkin on erinomaiset. Etenkin aamupalaa kehuttu, jossa tarjolla mm. blinejä ja kaviaaria (tämä taisi vaikuttaa eniten valintaani). Sijainti on aavistuksen etäällä keskustasta (n. 20 min kävelymatka) ja hotellia suositellaankin enemmän liikematkoille, kuin kaupunkimatkailuun. Luulen, että kävely ennen junamatkaa tekee ihan hyvää ja tuleepa kokeiltua julkisiakin.

Valitsin siis tämän ja kiroan sitten vasta paikan päällä sijaintia. Tosin siinä voi käydä kuin avaruudessaa eli kukaan ei kuule huutoani...

keskiviikko 31. lokakuuta 2018

Matka on varattu - odotettavissa yli 10 000 km raiteilla

Kun Trans-Siperia matkan ajankohta varmistui aloin välittömästi järkeilemään olisiko omatoimimatka alusta loppuun (buukkaan kaikki itse) järkevin vai kuitenkin ottaa hieman apuja taholta, joka matkoja on jo aiemminkin järjestellyt.

Tein laskelman, että omatoimisesti matka maksaisi noin 1500 € sisältäen

  • Lento Helsinki-Vladivostok (~450 €)
  • 2 yötä Vladivostokissa (~100 €)
  • Juna Vladivostok - Moskova ( ~500 €)
  • 1 yö Moskovassa (~100€)
  • Juna/lento Moskova-Helsinki (~200 €)
  • Passin uusiminen (~50 €)
  • Viisumi (vakuutus, valokuva) (35-80 €, 20 € kuva, vakuutus on jo olemassa)
Pyysin tarjousta vain yhdeltä matkanjärjestäjältä (olisi toki voinut kysyä useammaltakin...) ja heidän laskelmien mukaan summaksi tuli 1515€ sisältäen
  • Lento Helsinki-Vladivostok
  • 2 yötä Vladivostokissa 
  • Juna Vladivostok - Moskova (2 luokka, alapeti) (9289 km)
  • Juna Moskova- Helsinki (893 km)
Lisäksi lisämaksu tulee
  • Viisuminhankinnan avustaminen (86€)
  • Matkanjärjestäjän palvelumaksu (50€)
Ja tähän tietysti lisäksi
  • Passin uusiminen sis. valokuva
Aikataulullisista syistä jouduin jättämään yön Moskovassa väliin, mutta loppupelissä sinne ehtii sitten paremmllakin ajalla.

Yläpeti olisi ollut edullisempi, mutta pitkään harkittuani päädyin alapetiin. Myös kakkosluokka (4 vuodetta / hytti) matkustustyyppinä tuntui  minulle parhaalta. Jos olisin matkustamassa jonkun matkakaverin kanssa olisi kolmosluokkakin (ei hyttejä vaan vaunu täynnä petejä) ollut ihan varteenotettava vaihtoehto. Ykkösluokka (2 vuodetta/hytti) tuntui taas hieman liian erakoitumiselta. 

Toivon, että saan matkallani olla omissa oloissa, mutta toisaalta toivon, että tarvittaessa tällainen introvertti saa myös matkaseuraa. 

Matkanvaraamisessa suurin urakka oli passin uusiminen. Tai ei sittenkään: Suurin ja vaivalloisin asia oli passikuvassa käynti. Kun lopultakin kuvaan ehdin/pääsin/sain aikaiseksi (naama kammattuna ja ripset ojossa) sain passihakemuksen matkaan jo samana iltana. Tämä tapahtui keskiviikkona ja perjantaina tuli tekstari, että passisi on noudettavissa valitsemastani toimipisteestä. Pirun nopeaa toimintaa! Maanantaina sain ennakko- ja varauslaskun matkanjärjestäjältä.

Tällä hetkellä olen tilanteessa, että varausmaksu on maksettu ja uuden passin tiedot on ilmoitettu matkanjärjestäjälle. Matka alkaa tuntumaan todelliselta :)

perjantai 5. lokakuuta 2018

Trans-Siperia - matkapäivät lyöty lukkoon!

Save the date! Trans-Siperia kutsuu!

Junamatka ja Venäjän valloitus idästä länteen on askeleen lähempänä toteutumista, koska nyt on matkustusajankohta päätetty.

Matka aikaistui alkuperäisestä suunnitelmasta puoli vuotta ja matkaan lähden näillä näkymin 5.4. ja paluu Suomeen pääsiäisviikolla  15.4.

Matka alkaa lennolla Vladivostokiin (Moskovan kautta) ja sieltä junamatka alkaa 8.4.
Moskovassa juna on sunnuntaina ja toivon mukaan ehdin yhden yön kaupungissa olemaan ennen paluuta kotiin.

Kun asialle antoi päivämäärät on olo hieman, että hui (satun tietämään, että tuo on lausuttuna venäläinen kirosana, mutta sopii tilanteeseen).

Toisaalta oloni on entistäkin varmempi ja rauhallisempi, koska asia tuntuu jälleen konkreettisemmalta. Nyt voi oikeasti aloitaa viemään asioita eteenpäin.

Töissä ilmoittaessani talviloma-ajankohtani sain jälleen vastata kysymykseen: Miten sinä uskallat lähteä yksin?

Vastaus taitaa olla vaan se, että en ole vielä keksinyt mitä pitäisi pelätä. Tokihan on paljonkin "pelättävää": kirjaimet, kulttuuri, ihmiset, yksinäisyys, maailman tilanne, saasteet, ydinasevaltiot ympärilläni, taudit, rosvot, raiskaajat, murhamiehet ja nälänhätä. Name it!

Jos alkaisin miettimään kaikkia mahdollisia asioita mitä pitäisi pelätä, voisi pysyä kotona. Kotoa käsin ei pääse vaan toteuttamaan unelmiaan. Pitää vain uskaltaa kohdata tuntematon... ja mennä vieläkin pidemmälle.

sunnuntai 30. syyskuuta 2018

Olisiko "Trans-Siperian" kilometrit mahdollista matkustaa Suomessa?

Töissä olen puhunut tulevasta junamatkasta ja suurin ihmetys on ollut se, että aion matkustaa matkan päästä päähän "kertaistumalla" enkä tehdä tutustumispysähdyksiä matkan varren kohteisiin.
Lähteestä riippuen 9062 - 9600 kilometrin matka Vladivostokista Moskovaan ei ole herättänyt samanlaisia "heti matkaan" -tuntemuksia mitä itse koen.

Miksi Trans-Siperia? postauksessa valoitin jo syitäni miksi tälle matkalle haluan, joten en ala niitä uudelleen ruotimaan.

Mutta mitä jos saman matkan tekisi Suomen sisällä? Olen ehtinyt pyörittämään mielessäni ajatusta "harjoittelumatkasta" Suomen rataverkoston sisällä. Vein ajatuksen jo niin pitkälle, että VR.fi  ja Reittikartta.net nettisivuja hyväksikäyttäen tein suunnitelman junareitistä, joka kattaisi noin 9391 kilometriä.

"Trans-Suomi" Helsinki - Helsinki reitti aikatauluineen:
Reitti / lähtöpäivä + lähtöaika / Saapumispäivä + saapumisaika / Matkanpituus / Juna + liikennöintipäivät

Helsinki - Kolari / MA 18.18 / TI 14.29 / 995 km / Pikajuna 263 + ma, ke, pe, la
Kolari - Tampere / TI 18.10 / KE 5:35 / 808 km / Pikajuna 272 +  ti, to, su
Tampere - Vaasa / KE 8.00 / KE 10.35 / 240 km / InterCity 21 + ma, ti, ke, to, pe
Vaasa - Joensuu / KE 12.40 / KE 20.46 / 688 km / InterCity 48 + ma, ti, ke, to, pe, su
Joensuu - Turku / TO 5.16 / TO 11.34 / 665 km / Pendolino 2 + ma, ti, ke, to, pe, la
Turku - Kajaani / TO 12.25 / TO 20.32 / 691 km / InterCity 956 + ma, ti, ke, to, pe
Kajaani - Helsinki / TO 21.10 / PE 7.59 / 912 km / (Oulun kautta) Pendolino 67 + ma, ti, ke, to, pe
Helsinki - Rovaniemi / PE 9.14 / PE 17.17 / 889 km / InterCity 23 + ma, ti, ke, to, pe, su
Rovaniemi - Kouvola / PE 21. 15 / LA 9.37 / 10554 km / (Tikkurilan kautta) InterCity 274 + ma, ti, ke, to, pe, la, su
Kouvola - Pori / LA 11.20 / LA 15.47 / 453 km / Pendolino 62 + ma, ti, ke, to, pe, la
Pori - Kuopio / LA 16.15 / LA 23.21 / 448 km / (Tikkurilan kautta) InterCity 470 + ma, ti, ke, to, pe, la, su
Kuopio - Helsinki / SU 8.26 / SU 12.39 / 434 km / InterCity 74 + su
Helsinki - Kiuruvesi / SU 15.14 / SU  21.39 / 557 km / ( Ylivieskan kautta) Intercity 27 + ma, ti, ke, to, pe, su
Kiuruvesi + Helsinki / MA 8.03 / MA 14.44 / 557 km / (Ylivieskan kautta) Intercity 22 + ma, ti, ke, to, pe, su

Siinäpä valmismatka suunnitelma ja eikun raiteille?
Mutta...
Miksi en lähde tällaiselle matkalle:
mm.
- Liikaa vaihtoja
- Liian aikataulu sidonnainen (tunnetusti junat myöhästyy)
- Liikaa päivämatkoja - Ei pääse nukkumaan kunnolla vaakatasossa
- Samat asemat, samat maisemat - Tikkurila tulisi ainakin tutuksi
- Lämmintä vettä tuskin saisi ilmaiseksi ravintolavaunusta
- Liian paljon suomalaisia
- Liian tuttua
- Tulee kalliiksi (joskus pari kymmentä vuotta sitten, kun VRllä oli 3 ja 7 päivän kesäpasseja, joilla sai matkustaa rajattomasti esim. seitsemänä päivänä, tämä olisi voinnut olla hauska yritelmä. Olinhan silloin myös 20 vuotta nuorempi)

Matkasuunnitelma on vapaata riistaa. Saa käyttää. Ja jos joku tämän matkan tekee, niin laitahan viestiä ja kerro kuinka kävi :)

p.s. jos ihmetyttää miksi Kiuruvesi valikoitui reitin loppupäähän on syy, että jos suhaisin junalla ympäri Suomea viikon, olisi pakko käydä jossakin välissä myös kotona tai äiti ei antaisi anteeksi ;)

lauantai 22. syyskuuta 2018

Rinkka, matkalaukku vai matkareppu?

Junamatkaa varten ostin matkarepun. Harkinnassa minulla oli rinkka, matkalaukku tai matkareppu, mutta päädyin matkareppuun, koska se vastaa parhaiten tarpeisiini ja uskon sille olevan jatkossakin käyttöä.

Parissa lukemassani blogipostauksessa, jotka käsitti tarvikkeita Trans-Siperia junamatkalle oli mainittu rinkka. Postaukset joita olen lukenut on myös olleet matkoja joissa reissaaja on pysähtynyt matkanvarrella. Tai sitten harrastavat matkustamista ja retkeilyä huomattavasti minua enemmän.

Rinkan yhdistän retkeilyyn tai sellaiseen matkustamiseen, kun mukana kulkeva omaisuus pitää saadaa kannettua helposti mukana. Omistan rinkan, mutta en ole sitä koskaan käyttänyt - ainakaan oikein. Ne käyttökerrat milloin rinkkani on ollut mukana on ollut aina yhtätuskaisia tavaroiden etsimisen kannalta.

Rinkan hylkäsin jo alkumetrillä suunnitelmistani.

Matkalaukkukin löytyy ja se varmasti ajaisi asiansa. Tarkoitukseni on matkustaa paikasta A paikkaan B, joten matkalaukun raahaminen sanan varsinaisessa merkityksessä ei olisi ongelma. Aloin kuitenkin miettimään, kuinka epäkäytännöllinen matkalaukku on, kun kamat on laukussa koko ajan ja laukku pitää avata kokonaan mitä ikinä sieltä haluaisikaan.

Bongasin Faebookin Reissupostauksia eyhmän eräästä postauksesta kommentin, jossa kehuttiin Osprey Farpoint 40 matkareppua. Kommentoija vakuutti ainakin minut niin, että päätin tutustua matkarepun hyviin puoliin. Monta hyvää puolta löytyikin: taskut, säädettävyys, lentokoneen käsimatkatavarakoko, jne. Ainut miinus olikin hinta. Minimissään laukku maksoi 130 € missä tahansa nettikaupassa sitä katsoin.

Kohtalon oikusta, tai sitten isoveli oikeasti valvoo, tuli retkeilyyn erikoistuneen liikkeen alennusmyynti-ilmoitus ja uutiskirjeessä oli juuri kaipaamani Osprey Farpoint 40 matkareppu alennusmyynnissä. Alehinta jäi muutaman euron päälle yli 100 € ja nukuttuani yön yli harrastin heti aamutuimaan crazyshoppailua. Muutamaa päivää myöhemmin sain repun eikä investointi itseeni harmittanut lainkaan.

Matkareppu vaikuttaa juuri sellaiselta kuin toivoinkin: taskuja eritarkoitukseen, tilava isotila, mahdollisuus kantaa reppuna (, mutta valjaat saa tarvittaessa piiloon), kevyt, selkään hyvin istuva.
Laukkua tilatessa vaihtoehtoina oli kaksi kokoa. Otin niistä isomman vaikka en tiennyt mihin koko edes liittyy. Laukku on tilavuudeltaan 40 litraa. Todennäköisesti koko liittyy juuri noihin reppuremmien pituuteen.

Kotona sovituksen perusteella reppu on sopiva. Todelliseen koitokseen reppupääsee lokakuun lopussa, kun lähdemme viikonloppumatkalle Krakovaan.

Täytyy vielä mainita, että vasta repun tilattuani opin, että Farpoint on miesten malli ja Fairview on naisten malli. Tämän tiedon olisin ehkä löytänyt, jos olisin käynnyt liikkeessä laukkuja katsomassa. Oppia ikä kaikki ja nyt minulla on matkareppu. Vaikkakin sitten miestenlanteille suunniteltu.

lauantai 11. elokuuta 2018

Perhematkan pohjatiedot

Yksi syntymäpäivämatkoista on perhematka vanhempieni ja sisaruksieni sekä heidän perheiden kanssa.

Lähtijöitä on näillä näkymin 12 henkilöä, joista yksi on lapsi (kolmevuotias) ja loput enemmän ja vähemmän aikuisia (ikähaarukka 10 - 70 -vuotta). Tämän vuoksi on huomioitava:
  • Matkakohde
  • Matkustusaika 
  • Matkanpituus
  • Majapaikka 
  • Matkustustapa
  • Aktiviteetit
  • Synttäreiden juhlistaminen (40, 50 + 70)
Matkakohde
Ensimmäisenä ehdotukseksi perhematkakohdemaaksi on ajateltu Viroa. Tallinna on kaikille jo aika tuttu ja vahvasti on harkittu siirtymistä ns. Tallinnan ulkopuolelle. Ainoastaan paikka on vielä auki.

Vaihtoehtoja tällä hetkellä:
  • Tartto
  • Pärnu
  • Haapsalu
Miksi? Helppo matkustaa, edullinen matkakohde isolle porukalle (vertaa lentoliput Espanjaan), löytyy asuntoja/majoitustilaa, Virosta löytyy paljon nähtävää mitä ei vielä ole koettu, kaikkien lähtijöiden mieleen

Matkustusaika
Työsyklit määrää loman ajankohdan. Näillä näkymin matkanajankohta on heinäkuun alku 2019.

Matkanpituus
Viidestä seitsemään päivää. 

Majapaikka
Hotelli, Airbnb, yksityinen vuokaaja. Jokin paikka mihin kaikki mahtuu, huoneita ja wc/kylpyhuoneta on riittävästi. Kokonainen talo, jossa sopivankokoinen keittiö olisi erinomainen vaihtoehto. 
Majapaikan tulisi sijaita alueella, jonne on helppo päästä ja jonka ympäristöstä löytyy tarpeeksi aktiviteettejä.

Matkustustapa
Laivalla Tallinnaan, josta matka jatkuu autoilla. Yhdeksän matkustajista tulee Pohjois-Savosta ja olisi hienoa, jos he saisi yhden ison auton käyttöön jolla kaikki pääsisi yhtäaikaa liikkumaan.

Aktiviteetit
Jokaiselle jotakin. Koska tarkoitus ei ole mennä käsikädessä olisi hyvä, että ympäristöstä löytyy tekemästä jokaiselle. Toiveissa on ulkoilumahdollisuus esim. vaellusreitti, mutta sen lisäksi tekemistä saisi löytyä ns. vauvasta vaariin.

Synttäreiden juhlistaminen
Kyseessä on synttärimatka, joten juhlia pitää jotenkin juhlistaa! Juhlat voivat olla illallinen, mutta hienoa olisi, jos majapaikkaan saisi kokin tekemään illallisen. Jotain hieman erillaista, kuin mennä vaan johonkin ravintolaan.



torstai 2. elokuuta 2018

Kahdesta matkasta kolme

Hah! Synttärimatkoja ei voi estää. Saan lisätä uuden kategorian synttärimatkaluetteloon:

  • Tyttöjenmatka
Tälle matkalle lähtee sitten sisaret ja äiti. Matkakohde vielä avoin, mutta näillä näkymin kaupunkiloma Euroopassa. Tähän mennessä ilmoille heitetty Barcelona ja Nizza.

Päivitettynä matkalistat:

  • Soolomatka: Trans-Siperia - minä yksin
  • Perhematka: Näillä näkymin Viro, 12 henkilöä
  • Tyttöjenmatka: Jatkettu viikonloppu kaupunkilomalla Euroopassa, 4 henkilöä

Mitä tarvitsen mukaan Trans-Siperia junamatkalle?

Vaikka junamatkaan on vielä aikaa (en ole edes päättänyt ajankohtaa), olen aloittanut tarvikelistan suunnittelun - tai ainakin kartoituksen mitä matkalle tarvitsen. Varusteluni tulee toki rajoittumaan vain juna- ja lentomatkaan, koska tulen matkustamaan suoraan pisteestä A pisteeseen B (+ alku- ja loppupään siirtymiset).

Onneksi minun ei tarvitse arvailla matkankulkua, fasiliteetteja yms.yms. vaan tietoa löytyy netti ja kirjastot väärällään.

Olen ahkerasti lueskellut Lonely Planet'in Trans-Siberian Railway opaskirjaa sekä eri blogipostauksia. Ihanasti matkabloggaajat (esim. Aamukahvilla, Helvetistä Itään, OFF BLOCK) ovat jakaneet kokemuksiaan ja samalla tarvikelistaa.

Minun matkavarustelistaltani voi poistaa välietapeilla tarvittavat varusteet (esim. kuoritakki), mutta kyllä tarviketta saa varata.

Mitä sitten tarvitsen mukaan? Tässä lista tähän mennessä:

Matkaliput & dokumentit
- Lentoliput (Helsinki-Vladivostok)
- Junalippu (Vladivostok-Moskova-Helsinki)
- Viisumi
- Passi
- Kopiot kaikista tärkeistä dokumenteista (Passi, Viisumi, matkaliput, varaustiedot)

Vaatteet: Rennot & mukavat
- Alusvaatteet
- Sukat
- Lentosukat (koneeseen)
- Yöpuku
- T-paitoja
- Huppari
- Flip-flop / sandaalit / hotellitohvelit
- Rennot housut esim.verkkarit

Elektroniikka
- Kamera
- Muistikortti
- Puhelin
- Läppäri/tabletti
- Laturit (kamera, kännykkä,läppäri/tabletti)
- Vara-akku / Power bank
- Jatkojohto
- USB-jakaja

Tarvikkeita:
- Korkkiruuvi, avaaja (monitoimiveitsi)
- Muovi- tai metallimuki
- Muoviset  tai metalliset ruokailuvälineet (esim. lusikka-haarukka)
- Ruokatermari / Korkea reunainen kannellinen rasia (esim. pakasterasia)
- Kahvi-/teetermari
- Syöntiastia (syvä)
- Tiskiharja + pesuaine
- Makuupussin sisälakana (esim. silkkinen tai puuvillainen)
- Taskulamppu
- Rahavyö tai vastaava säilytyspussi
- Vessapaperia
- Kosteuspyyhkeitä / wet swipe
- Käsidesi
- Ensiapupakkaus
- Hygienia tuotteet (deodorantti, hammasharja ja -tahna, saippua, yms.)
- Kuivashampoo
- Peili
- Pyyhe
- Naulaan ripustettava hygienia pussi
- Korvatulpat (Camun blogista napattu vinkki: nauhalliset tulpat, jotka saa kiinni paitaan varustesulkurenkaalla)
- Hiusharja
- Unimaski / Silmälaput
- Juomapullo
- Rinkka tai matkalaukku
- Päiväreppu tai kangaskassi yms. pieni pussukka
- Packing cubet tai mini grip -pussit vaatteiden/tarvikkeiden pakkaamista ja löytymistä helpottamaan
- Lääkkeet (särky, yms.)
- Maitohappobakteerit
- Jotain pientä (esim. suklaa) tarjottavaksi uusille tuttaville ja junaemännille/-isännille

Ruoka:
- Rahaa (pienenä)
- Eväitä (välipalapatukkaa, pähkinöitä, nuudeleita, yms.)

Ajantappo:
- Kirjat
- Muistiinpano vehkeet (kyniä, paperia, päiväkirja yms.)
- Pelikortit
- Kuulokkeet
- Kartta / opaskirja


Matkalaukun maximipaino junassa 36 kg

keskiviikko 25. heinäkuuta 2018

Miksi Trans-Siperia?

Trans-Siperian reitti on kiehtonut minua siitä lähtien, kun vuosia (vai vuosikymmeniä?) sitten luin Apu-lehdestä matkakertomuksen matkustamisesta legendaarisella Trans-Siperian radalla.

Tuo artikkeli oli ensi kosketukseni junareittiin ja iskostui syvälle mieleeni. Sieltä se on muistuttanut itsestään aika-ajoin.

2009 menin naimisiin ja häämatkaa suunnitellessa tuli myös Trans-Siperia puheeksi. Muistan, että puhuin myös Idän pikajunasta - joku noissa junissa viehättää ja itä vetää. Mieheni ei lämmennyt ajatukselle ja Trans-Siperia sai jälleen unohtua.

Todeksi Trans-Siperia tuli tajutessani, että voin lähteä synttärimatkalle yksin. Rakastan matkustaa yksin ja etenkin lapsen syntymän jälkeen ei tähän ole ollut samalla tavoin mahdollisuutta. Nyt saisin lyötyä kaksi Mongolian kärpästä yhdellä iskulla: Synttärimatkan sekä matkan yksin. Luulisi hetkeksi riittävän, kun junassa istuu viikon ajan.

Taustalla on myös vähän hassumpikin syy. Vuosien takainen Apu-lehden artikkeli jätti mieleeni kummittelemaan kysymyksen ja siihen haluan saada vastauksen.

Rakastan lukemista ja etenkin silloin vuosia sitten luin todella, todella paljon. Jutun kirjoittaja kertoi, että hänen mukaan ottama matkakirja ei ollut edennyt ensimmäisiä sivuja pidemmäll. koska oli ollut niin paljon muuta katsottavaa ja kiinnostuksen kohteita.

Edelleen haluan tietää voiko kirja jäädä ympäristön vuoksi lukematta, vai käykö niin, että kirja loppuu ennen aikojaan ja sitten kärsitään tylsyydestä loppumatka.

Trans-Siperian junamatka on ollut mielessäni niin kauan, että olen ehtinyt romantisoida sen mielessäni moneen otteeseen. Junamatka on saanut mielessäni omat mausteensa esim. Agatha Christienin Idän Pikajunan arvoituksesta vaikka kirjassa reitti ei Siperiaan ketään vie tai Venäjän tsaarin aikaisesta historiasta, joka kiehtoi teini-iässä erityisesti.

Kaiken kaikkiaan tärkeintä tässä soolomatkassa on tehdä jotain yksin, itsekkäästi. Olen matkasuunnitelmasta kertoessani painottanut, että menen yksin. Yksin matkustaessa seikkailu on lähempänä eikä tarvitse ottaa huomioon kenenkään toisen tarpeita.

tiistai 17. heinäkuuta 2018

Lähtölaukaus juhlavuoteen - projektiblogin aloitus


Koskaan ei pidä kysyä naisen ikää, mutta jos se juupeli ei osaa olla asiasta hiljaa on se sitten hänen oma häppeensä eli here we go: Täytin eilen  39 vuotta ja tästä alkaa juhlavuoteni kohti pyöreitä.

Jos intro ei vielä aukaissut täytän ensi vuonna 40 vuotta ja syntymäpäivääni aion juhlia matkustaen.

Suunnitelmissa on kaksi matkaa: Perhematka sekä soolomatka.

Perhematkan kohde on vielä avoinna, mutta ajatuksena on, että kohteessa juhlistetaan minun, äitini ja siskonmiehen syntymäpäiviä. Kaikki kun satumme täyttämään pyöreitä vuonna 2019. Kohdemaa valitaan yhdessä ja mukaan pääsee, ketkä pääsee. Jos kaikki pääsee lähtemään on matkustajia yhteensä kaksitoista.

Soolomatkan olen päättänyt, mutta sekin vaatii vielä suunnittelua. Matkustan vuonna 2019 Trans-Siperia -reitin. Tässä vaiheessa tarkoitus olisi tulla idästä länteen eli Vladivostokista Moskovaan. Ensi vuoden matka käsittää ainoastaan junaosuuden eli 6,5 vuorokautta.

Matkalla 4kymppiseksi blogi tulee käsittelemään matkan suunnitteluun liittyviä asioita ja tietenkin matkakertomukset itse reissusta. Vaikka aion kirjoitella tätä muistikirjatyyppisesti itselleni (tästä johtuu blogin "eksoottinen" ulkoasu) toivon, että tästä on iloa jollekullekin matkan taivaltajalle. 

Tervetuloa matkaani. Postaustahti tulee olemaan postaus per viikko, joten liitä itsesi seuraamaan viestejä, niin et missaa mitään.

Myös Instagram-tili löytyy nimellä: Matkalla_4kymppiseksi


Helsinki - Vladivostok 5.4.2019

Vuosien takaisen unelman – tai päähänpinttymän – toteuttaminen ei loppupelissä vaatinut kummempia asioita, kuin hieman rahaa ja lähtem...